Nyhetsbrev höst 2024

Hej alla dextervänner!

Hoppas att ni haft en skön sommar och att tempot nu kommit in i en lite lugnare fas. Dexterrasen fortsätter att öka och populariteten kring den lilla kon håller i sig, vilket är otroligt roligt.

Under 2022 stamboksfördes 96 djur, 2023 stamboksfördes nästan det dubbla antalet, 178 djur och i år är det över 100 djur som hittills har stamboksförts. Det finns även besättningar med renrasiga djur som valt att inte vara med i programmen, dessa är inte med i statistiken över renrasiga djur.

Som säkert många av er vet har paratb-programmet avslutats och existerar inte längre. Från och med 2024 anses alla besättningar i Sverige som fria.  För att man ändå ska ha viss kontroll och för att bevara den goda hälsostatus vi har på våra svenska djur har man i stället infört ett nytt program, smittsäkrad besättning. Det är liknande krav som för paratb-programmet. Man får endast ha kontakt med djur som är anslutna för att bevara sin status och man får endast ha 3 kontakter per år med nya besättningar. Årligen utför man själv en egenkontroll via VÄXA Sveriges hemsida som handlar om smittorisker, djurkontakter, körvägar av foder och gödselhantering, rengöring av stallar. Förutom egeninventeringen ska man ha ett veterinärbesök där man tittar på ovan nämnda saker för att vara med i programmet. Deltagande i programmet kommer vara obligatoriskt för t ex de som är intresserade av att ställa ut djur på mässor eller delta i elitauktioner.

Den 16-18 oktober hålls det återigen Lantbruksmässa på Elmia i Jönköping. Förra gången 2022 var första gången som dexterrasen var med som utställare med monter. Intresset var stort och vi kommer även i år att vara med som utställare. Därför ber vi er medlemmar om hjälp med att befolka vår monter. Har du möjlighet att ställa upp några timmar i montern tar vi tacksamt emot hjälpen. Passen är ca 4 timmar inkl fikapaus. Du behöver absolut inte vara något proffs eller kunna svaren på alla frågor. Du behöver bara brinna för dexterrasen och vela förmedla dina erfarenheter. Som tack för hjälpen bjuder föreningen dig på inträdet till mässan. Har du möjlighet att ställa upp maila: Dennis.Loov@allbohus.se

Vi har haft lite trögt att få deltagare till de aktiviteter föreningen haft de senare åren som t ex gårdsbesök och gemensam resa till dyrskue i Roskilde, därför har vi diskuterat att istället bjuda in till någon digital träff via teams. Vi har diskuterat att ta in en föreläsare som pratar om t ex kosignaler, men skulle gärna vela veta om det är något ni efterfrågar och vill veta mer om. I så fall får ni gärna komma med förslag på intressanta områden.

Naturligtvis tar vi även gärna emot om ni har förslag på andra trevliga aktiviteter.

Kom även gärna med förslag på vad vi kan skriva om på hemsidan

Bästa hälsningar Svenska Dexterföreningen.