Vår resa till The 1st International Dundrum Dexter Cattle Gathering

Christina och Per Pernholt
Ulla och Börje Andersson
Daniel Emitslöf och kompis Tobias

Den svenska dexterdelegationen som deltog i The 1st International Dundrum Dexter Cattle Gathering på Irland i augusti 2013.

Det blev inte den resa vi hade förväntat oss. Men det var intressant och vi hade väldigt trevligt. Vi sammanstrålade på ett hotell i Dublin och nästa förmiddag bestod av sightseeing i staden.

Vi körde ca 2 timmar till Dundrum House hotell, det gods där dexterrasen skapades av godsets förman, mr Dexter. Incheckning och mingel med champagne. Vi fick många kontakter med amerikaner, kanadensare och irländare. Därefter ”galamiddag”. Det var många rätter men det bästa var en stor biff av äkta dexter. Jättegod! Kvällen avslutades med sång av en fantastisk irländsk operasångare.

Onsdag morgon. Samling och genomgång av deltagare. Vi var 11 länder representerade. Vi fick presentationer av Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Namibia, USA, Kanada och jag berättade lite om vår förening i Sverige.

Den viktigaste informationen var dock att dextern var nästan utdöd på Irland för ca 15 år sedan. De vet mindre om djuren än vi gör. De håller nu på att bygga upp en ny stam och har idag ca 1200 djur. De vi såg var inget att skryta över.

Sen fick vi 2 intressanta föreläsningar av representanter från Irländska jordbruksdepartementet om avel och köttvärdering.

På eftermiddagen fanns en liten utställning på gräsmattan utanför. Kanske 10 dexters, ingen särskilt snygga. En kortbent tjur som ju var kul att se.

På kvällen annonserades om en ”foodmarket” i den närliggande byn. Det var 8 knallestånd varav en med importerat vin och en med hamburgare.

På puben fick vi kontakt med en irländsk dexterägare. Vi inviterade oss själva till honom för dagen efter. Conor och hans hustru tog emot oss med öppna armar. De bodde på en gård ca 70 ha. De hade ca 35 Dexters och ett antal Hereford. Bostadshuset och ekonomibyggnaderna var från 1600-talet.

Han hade sina djur i 3 hagar. En herefordtjur , en äldre dextertjur och en ung dextertjur i en hage. Hereford och dexterkossor med kalvar i en och dexterkvigor i en hage. Dessutom hade det blivit korsningar av hereford och dexter de såg lustiga ut. Vi blev bjudna på te och kaffe i köket med ursprunglig utseende.

Torsdag eftermiddag hade vi löst biljetter till ”Dexter gourmet food event in Killenure Castle”. En känd irländsk kock skulle prata om dexterkött och demonstrera tillagning. En väldigt fin miljö, men. De hade ca 30 sittplatser till 200 personer. Vi kom dit 13.30 och var jättehungriga när äntligen maten var klar vid 16.00. Kocken hade aldrig tillagat dexterkött. Han långkokade någon slags gryta marinerad i Guinnes-öl. Denna serverades i en urgröpt bulle med lite sallad. Kön var minst en timma för något helt smaklöst. Maten på hotellets golfrestaurang var mycket bättre.

Fredag var en ledig dag. Vi hade planerat ev. ytterligare gårdsbesök och resa till västkusten. Men den ena bilen hade punktering på morgonen. Det tog flera timmar att fixa.

Sen åkte vi till Cliffs of Moher. En turistplats med 200 meter höga klippor rakt ner i havet. Där var det dåligt väder och storm.

Vägarna var ruskigt smala. Svårt med vänstertrafik. Men det gick bra.

Sen körde vi till Adare en liten by utanför Limerick. Tyvärr hade värdinnan på det Bed & breakfast som vi bokat bara ett rum i stället för 5. Det löste sig efter en mycket god middag.

Lördag åkte vi till en jordbruksutställning som enligt reklam och hemsida skulle innehålla alla slags djur och mycket annat. Men det var inte sant. Vi lämnade efter en timma och åkte till Tullamore. Där gick vi på rundtur på Tullamore Dews whiskey-destilleri. Rundturen avslutades med provsmakning.

Söndag morgon var det dags för hemresa för 6 av oss.

Daniel, Tobias, Per och Christina besökte ännu ett whiskey-destilleri, Kilbeggan, och reste hem på måndagen.

Nu vet vi varför engelsmän berättar norgehistorier om irländare. Stora ord för ingenting och dåliga organisatörer. Men trevligt hade vi, och tack Daniel och Tobias för att ni stod ut med oss pensionärer.

Lotta

Svenska dexterentusiaster besöker jordbruksutställning på Irland.